Rozluźnij swoje mięśnie żucia

Obszar czaszkowo-żuchwowy posiada kilka grup mięśni, które odpowiadają za aktywną pracę naszej żuchwy. Dzięki nim możemy swobodnie mówić, przyjmować pokarmy i je żuć, zanim trafią do kolejnych odcinków naszego układu pokarmowego.

Mięśnie żucia

Znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie stawu skroniowo-żuchwowego, a ich główną funkcją jest żucie. Zaliczamy do nich m. żwacz, m. skroniowy, m. skrzydłowy przyśrodkowy i boczny.

Mięsień skroniowy przyczepia się do dołu skroniowego czaszki tuż nad uchem, natomiast mięsień żwacz rozpoczyna się na kości jarzmowej i biegnie do dolnej części żuchwy

Nadmierne napięcie tych mięśni, jeżeli trwa przez dłuższy czas, może powodować zaburzenie ruchomości krążka stawu skroniowo-żuchwowego, wzrost ciśnienia w stawie, co w konsekwencji prowadzi do zmian zwyrodnieniowych wraz z zniekształceniem powierzchni stawowych.

Tworzące się w mięśniach punkty spustowe, objawiają się się jako tępy, rozlany ból, który przenosi się w inne obszary głowy, imitując np. ból zęba czy migrenę.

Pokażę Ci, jak skutecznie możesz zmniejszać napięcie mięśni, używając technik manualnych i stretchingu, aby korzystnie wpływać na ich ukrwienie, elastyczność oraz prawidłową długość.

Rolowanie skóry

Pierwszą możliwością jest rolowanie palcami skóry nad przebiegiem mięśni. Skup się na miejscach, które nie odrywają się tak swobodnie lub powodują dyskomfort - to prawdopodobnie tam znajduję się Twój problem.

Rolowanie okolicy żwacza

Masaż

Następnie wykonaj nie za mocny masaż wykorzystując ruchy okrężne. Postaraj się wyczuć zgrubiałe pasma włókien mięśniowych na przebiegu opracowywanych mięśni. Poświęć około 2-3 minut na każdy masowany mięsień. Oczywiście możesz to robić prawą i lewą ręką jednocześnie.

Punkty Spustowe

Kolejną opcją jest terapia punktów spustowych. Znajdź na przebiegu mięśni punkty, których ucisk powoduje silny ból miejscowy (nieadekwatny do ucisku) lub promieniujący w inne miejsce. Postaraj się utrzymać ucisk, nie ruszając palcem przez conajmniej kilkadziesiąt sekund - do ustąpienia bólu lub jego znacznego zmniejszenia. Ta technika jest znacznie mocniejsza i mniej przyjemna od poprzednich. Ilość punktów jest indywidualnie różna, nie musisz od razu usunąć wszystkich jeżeli nie tolerujesz tak silnego bólu. Najwyżej wrócisz do nich następnym razem.

Terapia punktów spustowych bólu mięśni skroniowego (po lewej) i żwacza (po prawej)

Aktywne rozciąganie z uciskiem

Uporałeś się z punktami spustowymi, to spróbujmy teraz połączyć to z aktywnym rozciąganiem. Przytrzymaj palcem punkty, z którymi pracowałeś przed chwilą i wykonaj aktywne otwieranie i zamykanie ust. Powtórz to kilkanaście razy, a następnie zmień punkt.

Rozciąganie

Skoro udało Ci się już zmniejszyć napięcie, to spróbujmy teraz rozciągania. Powinno ono przynieść uczucie ulgi. W trakcie stretchingu powinieneś czuć ciągnięcie danej okolicy, jednak nie powinien to być ból. Połóż palec na zewnętrznej powierzchni zębów (paznokciem do zębów) i przesuń palec w kierunku zębów trzonowych. Zaciśnij szczękę i wyczuj napinającą się strukturę - to mięsień żwacz. Następnie rozluźnij ucisk i odciągnij go od zębów. Rozciągnięcie przytrzymaj około 30 sekund i powtórz 3 razy na każdą stronę.

Rozciąganie mięśnia żwacza

Mięsień skrzydłowy przyśrodkowy

Przyszedł czas na rozluźnienie mięśnia skrzydłowego przyśrodkowego. Jego przyczep, znajduję się na wewnętrznej stronie kąta żuchwy (miejsca na tylno-bocznej krawędzi, gdzie żuchwa zmienia kierunek z pionowego w poziomy). Naciśnij palcem w kierunku kości. Jeżeli czujesz nieprzyjemny ból, który promieniuje do podniebienia to znaczy, że warto tu popracować. Przytrzymaj ucisk tak samo jak przy terapii punktu spustowego, do ustąpienia bólu.

Punkt spustowy bólu mięśnia skrzydłowego przyśrodkowego

Poznałeś sposoby samodzielnego rozluźniania mięśni żucia. Jeżeli czujesz, że Twoje mięśnie potrzebują rozluźnienia, wiesz już jak z nimi pracować. Jeżeli jednak, techniki nie przynoszą spodziewanych rezultatów, może to oznaczać, że robisz je źle lub istnieje konkretna przyczyna, która powoduje ich ciągłe napinanie. W takiej sytuacji, dobrze udać się do specjalisty, który po badaniu, zdiagnozuje przyczynę i wdroży odpowiednie leczenie.