Kiedy będę mógł uprawiać sport po artroskopii stawu biodrowego

Aktualizacja: 12 gru 2019

Drodzy pacjenci,

Często pytacie, jak to jest z aktywnością fizyczną po operacji konfliktu-panewkowo udowego. Jak szybko będę mógł wrócić do uprawianego sportu? Czy dolegliwości bólowe z przed operacji nie pojawią się ponownie? Czy nie powinno się zrezygnować z uprawiania sportu?

Postaram się odnieść do tych pytań na przykładzie najbardziej popularnych i powszechnie dostępnych sportów tj. jeżdżenia na rowerze i biegania.

Osoby regularnie jeżdżące na rowerze, często korzystają z dużych zakresów zgięcia biodra co w połączeniu z FAI (femoroacetabular Impigment) może powodować dolegliwości bólowe. Ponadto u rowerzystów stwierdza się większy stopień degeneracji chrząstki stawowej na głowie kości udowej względem innych zmian.

🚴‍♂️🚴‍♀️🚴‍♂️🚴‍♀️

Wzięto pod lupę grupę 58 osób, które regularnie jeździły na rowerze przed operacją artroskopową biodra. 97% osób wróciło po operacji do regularnej jazdy na rowerze. 59% badanych zaczęło uzyskiwać lepsze wyniki niż miało to miejsce przed operacją. Średni czas powrotu do jazdy na świeżym powietrzu wynosił 4,5 miesiąca.

🏃‍♂️🏃‍♀️🏃‍♂️🏃‍♀️

W przypadku biegaczy badanie obejmowało 51 osób, z czego 25 osób startowało regularnie w rywalizacji sportowej, natomiast 26 osób uprawiało jogging rekreacyjnie. 94% badanej grupy wróciło do regularnego biegania bez bólu lub z niewielkim dyskomfortem w pachwinie. Średni czas powrotu wynosił 8,5 miesiąca od operacji. Osoby biegające min. 8 miesięcy przed zabiegiem, szybciej wracali do regularnej aktywności Zarówno kolarze jak i biegacze przeszli pełny proces rehabilitacji.

Artroskopowa resekcja konfliktu panewkowo-udowego wraz z rehabilitacją dają możliwość uprawiania sportu na podobnym poziomie co przed zabiegiem, zmniejszając lub niwelując dolegliwości bólowe.

Jeżeli jesteś po takiej operacji lub dopiero zdiagnozowano u Ciebie FAI i masz jakieś pytania to pisz śmiało lub podziel się swoim doświadczeniem komentarzem pod postem 😊✌️