Nawyki w obrębie jamy ustnej, czy mogą być groźne?

Układ stomatognatyczny - składają się na niego zęby, mięśnie, stawy - zapewnia 3 bardzo istotne funkcje. Żucie, połykanie, możliwość mowy, to czynności umożliwiające nam przeżycie oraz komunikacje społeczną. Za prawidłowe funkcjonowanie układu żucia odpowiada układ nerwowy. Dzięki wyuczonym wzorcom ruchowym kontroluje sekwencje napinania mięśni, abyśmy mogli wykonać porządaną czynność. Dzięki jego pracy, ryzyko uszkodzenia tkanek jest minimalne.

W niektórych sytuacjach stymulujemy nasz układ żucia do pracy, nie wykonując żadnej funkcji - mówimy wtedy o parafunkcjach. Możemy je podzielić na nocne lub dzienne.

Parafunkcje dzienne

Parafunkcje występujące w ciągu dnia mogą się wiązać z wykonywanym zawodem. Przykładem jest nurek przygryzający ustnik, skrzypaczka trzymająca brodą instrument czy stolarz trzymający gwoździki w ustach. Inne nawyki mogą się wiąząć z sytuacjami stresowymi, w których obgryzamy paznokcie, ołówki lub skórki palców. Czasem bywa, że zaciskamy lub zgrzytamy zębami w sytuacjach stresowych lub w trakcie wysiłku fizycznego. Również długotrwałe żucie gumy zaliczamy do parafunkcji (więcej na ten temat znajdziesz tutaj)

Parafunkcje nocne

Do najczęstszych parafunkcji występujących w nocy zaliczamy bruksizm. Bruksizm to nic innego jak rytmiczne skurcze mięśni żucia, w efekcie których dochodzi do zgrzytania zębami.

Czy takie nawyki są groźne dla zdrowia?

Ostatnio na blogu pojawił się post dotyczący ryzyka występowania zaburzeń w obrębie układu skroniowo-żuchwowego, w którym jednym z punktów były właśnie parafunkcje. Jak wspomniałem wcześniej, za prawidłową funkcję w obrębie buzi odpowiada układ nerwowy, który w trakcie jej trwania dostosowuje odpowiednią siłę mięśni i posiada odruchy chroniące nasze tkanki przed uszkodzeniem.

Bruksizm jest stymulowany podświadomie i często nie zdajemy sobie sprawy z jego występowania. Może to skutkować wyhamowaniem odruchów, które odpowiadają za ochronę struktur w jamie ustnej. Ponadto, siły generowane w trakcie bruksizmu wielokrotnie przekraczają te wykorzystywane do żucia, co jeszcze bardziej zwiększa ryzyko urazu. Istotną rolę odgrywa także typ skurczu mięśni, który w trakcie codziennych aktywności jest naprzemienny i zapewnia odpowiednią cyrkulację krwi przez mięśnie. W trakcie parafunkcji skurcze mogą być długotrwałe, co wpływa na zmianę środowiska chemicznego mięśni, powodując ból i ograniczenie ich możliwości.

Zatem parafunkcje mogą znacząco wpływać na rozwój zaburzeń obszaru skroni i żuchwy. Jednak nie zawsze to one wywołują dolegliwości. Zdarza się, że ból czy ograniczenie mają inną przyczynę, a zachowania opisane wyżej wpływają na jej podtrzymanie lub uniemożliwiają prawidłowe gojenie tkanek.

Dlaczego u niektórych pojawia się ból, a u innych nie?

Jedni gryzą ołówki, żują gumę i nie pojawia się żaden problem, podczas gdy u innych jest ból i ograniczenie ruchomości. Dzieje się tak za sprawą możliwości adaptacyjnych organizmu, które determinują czy parafunkcja spowoduje dysfunkcję czy nie. Są one zależne od wielu czynników tj. genetycznych, stresu, wieku, diety, kondycji fizycznej.

Osoby z parafunkcjami jamy ustnej często są nieświadome ich występowania, podczas gdy te złe nawyki mogą inicjować problem lub utrudniać gojenie. A czy Ty zauważasz u siebie parafunkcje?