Górny otwór klatki piersiowej

Aktualizacja: 12 gru 2019

Klatka piersiowa, zbudowana z mostka od strony przedniej, żeber po bokach na kręgosłupie piersiowym kończąc ma za zadanie chronić najważniejsze struktury naszego organizmu. W jej wnętrzu skrywa się serce, wątroba czy płuca, czyli najważniejsze organy zapewniające nam przeżycie. W jej dolnej części znajduję się przepona, która oddziela przestrzeń między jamą brzuszną i jamą klatki piersiowej. Od strony górnej, otwór jest znacznie mniejszy i to na nim chciałem się dzisiaj skupić.

Górny otwór klatki piersiowej, ograniczony przez górne żebra, obojczyk i kręgosłup szyjno-piersiowy jest drzwiami między głową, klatką a kończyną górną. Problem tej okolicy, zwany zespołem górnego otworu klatki piersiowej, może manifestować się objawami natury neurologicznej (np. drętwienie palców) lub naczyniowej w obrębie kończyny górnej.

Przestrzeń między mięśniami pochyłymi zawiera pęczek naczyniowo-nerwowy

Po bocznej stronie szyi, znajdują się 3 mięśnie przebiegające między boczną częścią odcinka szyjnego kręgosłupa, a 1 i 2 żebrem. Mięśnie pochyłe, bo o nich mowa, odgrywają bardzo ważną rolę w unerwieniu i unaczynieniu całej kończyny górnej. Między mięśniem przednim i środkowym przechodzi splot ramienny skupiający wszystkie nerwy odpowiedzialne za czucie i możliwość poruszania ręką. Zbyt duże napięcie mięśni zmniejsza przestrzeń dla przebiegu nerwów, co może objawiać się mrowieniem odczuwanym w palcach. Ponieważ przestrzeń między mięśniami pochyłymi zwęża się ku górze, to najbardziej narażony jest nerw pośrodkowy, który topograficznie położony jest najwyżej. Skutkuje to dolegliwościami odczuwanymi w trzech pierwszych palcach.

Obszar podrażnienia nerwu pośrodkowego

Drugim obszarem istotnym klinicznie jest przestrzeń pomiędzy obojczykiem a 1 żebrem, w której przebiega zarówno żyła jak i tętnica podobojczykowa. Oba naczynia odpowiadają za transport krwi między całą kończyną górną a sercem. Zaburzenie przepływu żylnego, objawia się uczuciem opuchniętych dłoni, zaś tętniczego daje wrażenie dłoni zimnych. W tej okolicy, ze względu na swój przebieg narażony na podrażnienie jest również nerw łokciowy, który może objawiać się np. mrowieniem palca serdecznego i małego.

Ostatnim miejscem, w którym pęczek naczyniowo-nerwowy może być narażony na kompresję jest przestrzeń pod mięśniem piersiowym mniejszym. Zbyt duże napięcie tego mięśnia może wysuwać łopatkę do przodu oraz ograniczać przestrzeń dla nerwów i naczyń krwionośnych.

Ciasnota pod mięśniem piersiowym mniejszym

Aby sprawdzić czy to zespół górnego otworu klatki piersiowej jest głównym problemem pacjenta, fizjoterapeuta wykonuje szereg testów klinicznych. Polegają one na palpowaniu tętna z tętnicy promieniowej, przy wykonywaniu specyficznych ruchów napinając przy tym wcześniej wymienione obszary. Objawy wywoływane przez ten zespół mogą być mylone z dolegliwościami kręgosłupa szyjnego.

Jeżeli masz objawy podobne do opisanych wcześniej, możesz samodzielnie wykonać prosty test. Usiądź wygodnie, unieś ręce zgięte w łokciach do 90 stopni w rotacji zewnętrznej (jak na zdjęciu). Pamiętaj aby mocno cofnąć łokcie w tył. W tej pozycji przez około 2 minuty wykonuj zaciskanie i otwieranie dłoni naprzemian. Jeżeli zauważysz różnicę w drętwieniu/mrowieniu między jedną i drugą ręką lub odtworzą się Twoje objawy to istnieje prawopodobieństwo, że ten problem dotyczy Ciebie. Powinieneś udać się do dobrego fizjoterapeuty który przeprowadzi wywiad i badanie, a następnie postawi dokładną diagnozę Twojego problemu.

Test Roosa wykorzystywany w diagnostyce zespołu górnego otworu klatki piersiowej

Jak pokazują badania, najskuteczniejszym sposobem leczenia TOS (thoracic outlet syndrome) jest fizjoterapia. Jeżeli jednak leczenie zachowawcze nie przynosi pożądanych rezultatów, należy wykonać badanie RTG w celu sprawdzenia czy nie występują anomalie anatomiczne np. żebro szyjne.

Źródło zdjęć:

http//overhaultraining.com