Ból zęba, czyli co może go imitować?

Kto nie zna sytuacji, w której ból zęba nie pozwala się porządnie wyspać, zjeść ulubionego dania czy posmakować orzeźwiającego loda w upalny dzień, ten szczęściarz. Bolący ząb to upierdliwa sprawa, z którą niezwłocznie udajemy się do specjalisty. Zdarza się jednak, że ból nie jest wywołany psującym się uzębieniem. To co w takim razie może imitować ból zęba?

Nerw trójdzielny

Jego głównym zadaniem jest odbieranie bodźców czuciowych z okolicy twarzy i transportowanie ich do ośrodkowego układu nerwowego, czyli mózgu. To z jego pomocą odczuwamy ból w wyniku stanu zapalnego naszego zęba czy przyzębia. Czasem jednak dochodzi do sytuacji w której nerw jest podrażniany zanim osiągnie swoje końcowe gałązki. Skutkuje to objawami na całej długości nerwu kończąc się właśnie w okolicy zębów.

Mięśnie żucia

Nerw trójdzielny w głównej mierze ma funkcje czuciowe, jednak zaopatruje też ruchowo mięśnie żucia. Odpowiada za ich napięcie i skoordynowaną pracę, przebiegając w ich bliskim sąsiedztwie lub przechodząc bezpośrednio przez mięsień - jak w przypadku m. skrzydłowego bocznego. Jego nadmierne napięcie powoduje kompresję nerwu, powodując ból promieniujący wzdłuż całej gałązki na zębach kończąc.

Nadmierne napięcie mięśni żucia, utrzymujące się przez dłuższy czas, wiąże się z powstaniem punktów spustowych bólu. Są one przyczyną dolegliwości przeniesionych w inne miejsce, niż się znajdują. Punkty spustowe mięśnia żwacza i skroniowego mogą promieniować w rejon górnych i dolnych zębów.

Punkty spustowe m. żwacza i skroniowego

Staw skroniowo-żuchwowy

Za jego unerwienie również odpowiada nerw trójdzielny, którego gałązki przebiegają bardzo blisko stawu. Przy zaburzeniach skroniowo-żuchwowych z przemieszczeniem krążka w kierunku przednio-przyśrodkowym, może dochodzić do kontaktu z nerwem żwaczowym. Krążek pocierając o nerw powoduje ból kilku zębów, niedoczulicę i drętwienie wzdłuż przebiegu żuchwy.

Skąd mam wiedzieć czy to ząb? Czyli jak wykluczyć pozostałe przyczyny?

Jeżeli za ból w okolicy zębów odpowiada dysfunkcja stawu SŻ, to objawy będą związane z ruchem żuchwy. Aktywna praca stawu, powodująca przemieszczenie krążka w kierunku nerwu, będzie zwiększała dolegliwości bólowe. Jeśli otwieranie buzi i ruszanie żuchwą na boki nie zwiększa Twojego bólu, to raczej przyczyną dolegliwości nie jest staw.

Aby sprawdzić, czy ból w okolicy zębów spowodowany jest przez punkty spustowe z mięśni żucia, należy je przebadać. Wskazówki jak to zrobić znajdziesz w poprzednim poście. Jeżeli kompresja punktu wywołuje dokładnie Twoje dolegliwości bólowe - to znaczy, że znalazłeś winowajcę.

Aby mieć pewność: zaciśnij zębami drewnianą szpatułkę (lub coś innego) i przytrzymaj napięcie mięśni przez conajmniej 10 sekund. >Nie wykonuj tego bolącym zębem !< Jeżeli długotrwały skurcz mięśni wywołuje znajomy ból, to trafiłeś w sedno!

Jeżeli ruszanie żuchwą, ani punkty spustowe nie nasilają Twojego bólu, to może jednak winowajcą jest sam ząb. Nasilenie dolegliwości przez ciepły lub zimny napój świadczy o tym, że powinieneś w trybie pilnym udać się do stomatologa.